Det følger af Servicelovens § 112, stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at et hjælpemiddel skal leveres af bestemte leverandører. Synscentralen Vordingborg anvender Kommunernes Landsforenings såkaldte godkendelsesmodel, som indebærer, at Synscentralen skal godkende de leverandører, der lever op til indeværende aftales pris- og kvalitetskrav.
Godkendelse som leverandør
Ordningen er at forstå som en godkendelsesordning, hvor enhver leverandør, der opfylder aftalens pris- og kvalitetskrav, og som deri påtager sig at udføre/levere de i aftalen beskrevne ydelser/produkter til de fastsatte priser vil efter anmodning hos Synscentralen blive godkendt som leverandør.
En godkendt leverandør skal i godkendelsesordningens og aftaleperiodens løbetid opfylde kravene i aftalen.
Kontakt Synscentralen for nærmere oplysninger, såfremt du og din virksomhed ønsker at være leverandør til Synscentralen.
Udtrædelse af godkendelsesordning
Ønsker en leverandør ikke længere at levere på de i godkendelsesordningen fastsatte vilkår, priser mv. kan denne meddele sin udtræden af ordningen med 6 måneders varsel.
Borgerens frie leverandørvalg
Når det drejer sig om særlige personlige hjælpemidler som briller og kontaktlinser, kan borgeren frit vælge leverandør i medfør af Servicelovens § 112, stk. 3. Ved valg af egen leverandør kan borgeren få dækket den del af udgifterne, der svarer til den udgift, hjemkommunen ville have haft ved levering fra en godkendt leverandør (aftaleleverandør på godkendelsesordning). De hjælpemidler borgeren selv køber med tilskud fra hjemkommunen skal opfylde de hensyn til kvalitet, holdbarhed, garanti, service og reparationsmuligheder, som er lagt til grund for bevillingen.
Da borgeren har frit leverandørvalg, kan denne vælge at handle hos en anden leverandør end den eller dem, som Synscentralen har godkendt som leverandør (aftaleleverandør på godkendelsesordning). Godkendte leverandører er derfor ikke garanteret nogen minimumsomsætning.